• Vándorkiállítás
    • Kvíz
    • Aktuális
    • Videótár

    A felvilágosodás és a reformkor évtizedei

    • Bél Mátyás és a pozsonyi evangélikus líceum
    • Természettudományok Debrecenben
    • A pápai református kollégium a felvilágosodás időszakában
    • A csurgói Csokonai Vitéz Mihály Református Gimnázium
    • Sárospatak Kövy Sándor idejében
    • A pápai református kollégium a reformkorban
    • Közép- és felsőfokú protestáns iskolák Magyarországon az 1840-es években

    Bél Mátyás és a pozsonyi evangélikus líceum

    A németországi Halle egyeteméről szétsugárzó pietizmus célja a kegyességi élet megújítása volt a 17–18. században. Művelt és mély hitű embereket képeztek a való életre. Hangsúlyozták a latin mellett az anyanyelv és a gyakorlati haszonnal bíró tárgyak, mint a földrajz, a matematika, a fizika és a szakmai oktatás jelentőségét. A legkiválóbb képviselőjük August Hermann Francke (1663–1727) volt. Magyar tanítványai és követői (Bárány György, Sartorius Szabó János, Bél Mátyás) megújították a hazai evangélikus oktatást.

    Bél Mátyás (1684–1749) besztercebányai, majd hallei diák volt, Francke fiainak házitanítójává fogadta. 1708-tól Besztercebányán, majd 1714-től Pozsonyban tanított, 1719-től a pozsonyi német evangélikus gyülekezet lelkésze volt. Egyformán jól írt latinul, németül, magyarul és szlovákul is. A pozsonyi gimnázium rektoraként korszerű reformok egész sorát vezette be: megkövetelte az iskolai anyakönyvezést, rendszeressé váltak a tanári értekezletek, a latintanítás megújítása mellett az élő nyelvek (francia, német, magyar) oktatására is volt gondja.

    Bél Mátyás tankönyveket adott ki, valamint (Francke mintájára) egy latin nyelvű újságot (Nova Posoniensia, 1721–1722) a nyelvgyakorlás elősegítéséhez. Tudósként tervbe vette Magyarország leírásának elkészítését, öt kötetet ki is adott Notitia Hungariae novae historico-geographica címmel az északnyugati vármegyékről. Utódai (pl. Tomka-Szászky János történész-geográfus) alatt az iskola tovább virágzott, fél évszázad alatt több mint tízszeresére duzzadt a tanulók létszáma.

    Bél Mátyás portréja a háttérben a pozsonyi várral

    Pozsony 17. századi látképe

    Miután 1526-ban Budát elfoglalta a török, Pozsony vált a Magyar Királyság koronázó fővárosává, az országgyűlések helyszínévé. Olyan kormányzati szerveket is telepítettek a városba, mint az Udvari Kamara és a Magyar Tanács. Kiemelkedő gazdasági és kereskedelmi szerepe mellett a művelődés egyik csomópontja volt: számos szerzetesrend, könyvnyomda és több felekezet iskolája is működhetett a városban.

    A Notitia címlapja

    Bél Mátyás német társalgási könyve

    Természettudományok Debrecenben

    Bár a reáliák oktatása a 18. századtól vált hangsúlyosabbá, a Kollégium természettudósok sorát adta a korábbi századokban is. Debrecenben íródott 1577-ben az első magyar nyelvű számtankönyv, majd Melius Herbáriuma vagy Komáromi Csipkés György értekezése az üstökösökről. 18. századi jellegzetesség, hogy igen sok debreceni professzor orvosdoktori címmel tért haza tanulmányútjáról, köztük Huszti Szabó István, aki hallei disszertá­ciójában elsőként használta a „kísérleti fizika” elnevezést.

    A legkorábbi hazai iskolai szemléltetőeszközként nyilvántartott Hevelius-féle éggömb (Amsterdam, 1700) a Kollégium Múzeumában maradt fenn

    Maróthi György

    A külföldi egyetemeken tanuló diákjaink a korszak legkiválóbb professzorait hallgatták: a Bernoulliak, Boerhave, Musschenbroek előadásait. A debreceni tanrendben hetente kétszer, a feltöltődésre szánt időben, mint „kellemes dologgal” foglalkoztak az arithmetikával. A humán tudományoknál megszokott monoton felolvasás helyett a szemléltető módszerek tették igazán népszerűvé a természettudományokat. A század legkiválóbb számtankönyvét – amely főként gyakorlati életből vett példái miatt volt népszerű – Maróthi György írta.

    Vákuumkísérletekhez használt légszivattyú a 18. század első feléből

    Piskárkosi Szilágyi Sámuel (az „experimentális filozófia” első tanára) Musschenbroek tankönyvét alkalmazta, és az új természettudományos előadóterem (a „Theatrum Physicum”) tervezésekor 1742-ben arra törekedett, hogy Newton optikai kísérletei minden napszakban elvégezhetők legyenek.

    Hatvani István

    A század második felében Hatvani István professzor, „a magyar Faust” a természettudományok széles körét tanította Debrecenben: többek között logikát, számtant, mértant, hidraulikát, hidrosztatikát, kémiát, optikát, építészetet. A szemléltetéshez szükséges kísérleti eszközö­ket hosszú ideig Németalföldről, Németországból és Svájcból szerezték be.

    Maróthi számtankönyvének első kiadása

    A pápai református kollégium a felvilágosodás időszakában

    A közel 8000 lakosú Pápán II. József türelmi rendelete (1781) után újraéledt a református egyházközség, új templom épült (1783–1784) és a kollégiumot is újjászervezték. 1790-ben Mándi Márton Istvánt nevezték ki rektor-professzornak, aki újra virágzó „anyaoskolává” fejlesztette az 1797-től már egyházkerületi fenntartású pápai iskolát. A gimnázium mellett elkezdték a felsőfokú képzést: 1785-ben megszervezték a bölcsészeti tanszéket, 1791-ben felállították a történelmi-nyelvészeti tanszéket, 1795-ben megkezdte működését a Teológiai Akadémia, amely előbb 4 évfolyamra, az 1815-ös tanterv szerint már 5 évfolyamra tagolódott. Mándi Márton István gondoskodott a kollégium tankönyvellátásáról is; nem egy tankönyvet maga írt. Kantiánus filozófusként alapozta meg a magyar nyelvű teológiai-filozófiai szaknyelvet

    Mándi Márton korszakában indultak fejlődésnek a tudományos gyűjtemények: a kollégiumi könyvtár, kézirattár és levéltár. Az érem- és pénzgyűjtemény létrehozását – Tóth Ferenc (1768–1844) teológiaprofesszor javas­latára – 1814-ben határozta el az egyházkerület. Tóth Ferenc a könyvtár igazgatójaként (1804–1817) tudatosan gyűjtötte a régi magyar nyomtatványokat és kéziratokat, s kiterjedt levelezést folytatott az ország nemes családjaival annak érdekében, hogy a pecsétgyűjteményt megalapozza.

    A növekvő diáklétszám miatt a mai Petőfi utcában új kollégium épült 1793–1794-ben, amelyben a tanulószobák, a tanári lakások és a könyvtárszoba is helyet kaptak.

    Mándi Márton István

    Mándi Márton tankönyve

    Kiss Bálint festménye Séllyei Istvánról. A 17. századi Pápai Kollégium tanárai és diákjai sorából kiemelkedik Kocsi Csergő Bálint gályarab prédikátor és Séllyei István gályarabságot szenvedett püspök

    Tóth Ferenc

    A csurgói Csokonai Vitéz Mihály Református Gimnázium

    A csurgói iskolát gróf Festetics György felvilágosult arisztokrata, a Keszthelyi Georgicon alapítója hozta létre 1792-ben. Sárközy István egyházmegyei főkurátor, vármegyei alispán ajánlotta a szerződtetett Császáry Lósy Pál megérkeztéig helyettes professzornak Csokonai Vitéz Mihályt. „Azon törekedtem, hogy ahhoz szoktassam nevendékjeimet, mi a mai gondolkozó s gondolkoztató tanítás, mi a valóságos embert formáló tudás, és mi az emberszerető oktató” – írta a költő 1799-ben.

    A reformkori diákéletről a neves református püspök, Baksay Sándor (az MTA tagja) novellái vallanak, aki a csurgói alma mater egyik legismertebb diákja volt. A kiegyezés után 1882-ben a főgimnáziummá fejlesztés volt a cél. Az új iskolaépület államsegéllyel épült fel 1896-ban. A leglátványosabb fejlesztés 1942-ben kezdődött: megalakult a Csurgói Református Kollégium. Öt tagozata: a gimnázium, mezőgazdasági középiskola, téli gazdasági iskola, a népfőiskola és a diákotthon. 1948-ban államosították, 1993-tól újra a Somogyi Református Egyházmegye tulajdona. Napjainkban 12 évfolyamos iskolaként várja a diákokat.

    r14_03.jpg

    r14_04.jpg

    r14_01.jpg

    r14_02.jpg

    r14_05.jpg

    Sárospatak Kövy Sándor idejében

    A reformkori sárospataki jogászképzés szerves részét alkották a diákság gyakorlóegyesületei. Az 1813-ban létrejött Pánczél-, majd az 1830-as évek elején alapított Nándor vármegyék a korszak több híres jogászegyéniségét formálták. A jurátusok Kövy Sándor módszerét fejlesztették tovább, amely jogesetek szemléltetésén alapult. A Kollégium falai között létrejött „vármegyei” intézményrendszer működése az országgyűlés és a valódi vármegyék működését modellezte. A diákság évente egy alkalommal országgyűlést, három alkalommal pedig megyei tisztújítást tartott. Gyűléseiken a korszak valós politikai problémáit tárgyalták. Határozatban követelték többek között a magyar nyelv hivatali nyelvvé tételét, állást foglaltak a katonaállítás és a jobbágyok botbüntetésének kérdésében.

    Kövy Sándor (1763–1829) ügyvéd, a Sárospataki Református Kollégium jogászprofesszora

    Kövy Sándor 1763-ban Nádudvaron született, tanulmányait Debrecenben, később Pozsonyban végezte. Ügyvédi oklevelének megszerzése után rövid ideig főnemesi családoknál szolgált nevelőként, majd 1793-ban a Sárospataki Református Kollégium hazai jog tanszékére kapott meghívást. Tudásának és a gyakorlati példákra épülő oktatási módszerének köszönhetően rövid idő alatt országos hírnevet szerzett.

    A magyar törvénynek rövid summája

    Pánczél vármegye pecsétje

    Diákegyesületek iratai

    A pápai református kollégium a reformkorban

    A kollégium Mándi Márton István halála (1831) után is jelentős szerepet játszott a régió és a reformkori Pápa életében. Az új tanárnemzedék – többek közt Bocsor István, Tarczy Lajos – munkálkodása nyomán a kollégium új virágkorát élte. Nemzeti-liberális szellemben, az egyház és a haza szolgálatára nevelték diákjai­kat. A reformkorban bővítették a tanszékek körét: 1832-ben jogi, 1839-ben természet- és mennyiségtani, 1843-ban szent­írás-magyarázati, 1849-ben neveléstani tanszéket állítottak fel. A tan­intézet nyitott volt más felekezetek irányában is, így az evangélikusok mellett számos izraelita is a Pápai Református Kollégiumban folytatta tanulmányait.

    A reformkori kollégiumban élénk szellemi élet bontakozott ki. Az 1837-ben alapított főiskolai nyomda ettől kezdve tankönyvekkel, nyomtatványokkal, tudományos és szépirodalmi kiadványokkal látta el a Dunántúlt. Tarczy Lajos professzor irányításával 1840-ben megalakult a kollégiumi olvasókör, mely a következő évben önálló könyvtárral is bíró képzőtársasággá alakult. A Képzőtársulat tagjai közül sokan a nemzeti irodalom művelői közé emelkedtek. A társulat az igényes magyar olvasóközönség gyarapításához is hozzájárult, a kollégiumból kikerült lelkészek és tanítók a polgári haladás elkötelezett híveivé váltak.

    A „pannóniai hazafiságnak” köszönhető, hogy 1848–1849-ben a kollégium tanári kara, ifjúsága egyöntetűen a magyar szabadságharc mellé állt.

    Bocsor István

    Orlai festménye diáktársáról, Petőfiről

    Orlai Petrich Soma

    Tarczy Lajos

    Jókai pápai mellszobra

    Közép- és felsőfokú protestáns iskolák Magyarországon az 1840-es években

    Közép- és felsőfokú protestáns iskolák Magyarországon az 1840-es években